NEWSLETTER
Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε κάθε πρωί τα νέα από το emediaPRESS.gr
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ : Ελλάδα
Τετάρτη 30/4/2025
Υπεγράφησαν, χθες, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, οι συμβάσεις που αφορούν στα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό δίκτυο των Περιφερειών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, από τις εκτεταμένες ζημιές που προκλήθηκαν από τις θεομηνίες «Daniel» και «Elias» τον Σεπτέμβριο του 2023.
Οι συμβάσεις υπεγράφησαν από τον Αναπληρωτή Υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη και τους αναδόχους, παρουσία του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρίστου Δήμα και του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκου Παπαθανάση.
Ο προϋπολογισμός των έργων ανέρχεται σε 450,12 εκατ. ευρώ, ενώ η διάρκεια των συμβάσεων έχει οριστεί σε 15 μήνες από σήμερα.
Σε αυτή τη δέσμη περιλαμβάνονται 4 εργολαβίες:
1) Η αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα:
Οι εργασίες περιλαμβάνουν την αποκατάσταση της υποδομής και επιδομής της γραμμής, τη σταθεροποίηση πρανών, ορυγμάτων και επιχωμάτων, καθώς και την ενίσχυση της αντοχής του δικτύου έναντι μελλοντικών ακραίων καιρικών φαινομένων.
2) Η αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφάρσαλου – Καλαμπάκας:
Οι εργασίες περιλαμβάνουν την κατασκευή των απαιτούμενων έργων για την αποκατάσταση και βελτίωση από υδραυλικής πλευράς της γραμμής, ώστε η γραμμή να τεθεί σε ασφαλή και απρόσκοπτη λειτουργία και να αποκτήσει στα τμήματα αυτά, ανθεκτικότητα ως προς τα καιρικά φαινόμενα που πλήττουν τακτικά την περιοχή.
3) Η αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου, στα τμήματα: i) Έξοδος Σ.Σ. Λάρισας – Σ.Σ. Λατομείου ii) Σ.Σ. Λατομείου – Είσοδος Σ.Σ. Βόλου iii) δύο θέσεων στον Σ.Σ. Βόλου:
Οι εργασίες στα τμήματα αυτά περιλαμβάνουν, αποκαταστάσεις σιδηροδρομικών και μεταλλικών γεφυρών, έργα θωράκισης της σιδηροδρομικής υποδομής και επιδομής σε τμήματα της γραμμής που εμφανίζουν αυξημένη τρωτότητα έναντι πλημμυρικών φαινομένων, καθώς και συνοδές υδραυλικές εργασίες.
4) Η αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το Σ.Σ. Παλαιοφάρσαλο έως τον Σ.Σ. Κραννώνα:
Με την αποκατάσταση των συστημάτων στο τμήμα που καταστράφηκε θα δοθεί η δυνατότητα να επαναλειτουργήσει η σηματοδότηση, η τηλεδιοίκηση και το ETCS στο τμήμα αυτό. Το γεγονός αυτό θα αυξήσει την ασφάλεια της κυκλοφορίας και θα επιτρέψει την κυκλοφορία σε διπλή γραμμή. Επίσης, θα αυξηθεί και η χωρητικότητα της γραμμής Αθήνα – Θεσσαλονίκη.
Έδωσαν το παρών
Παρόντες στην τελετή υπογραφής ήταν, επίσης, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Βουλευτής Καρδίτσας Κώστας Τσιάρας, ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Βουλευτής Λάρισας Χρήστος Κέλλας, ο Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Βουλευτής Μαγνησίας Χρήστος Μπουκώρος, ο Βουλευτής Φθιώτιδας Χρήστος Σταϊκούρας, οι Βουλευτές Λάρισας Χρήστος Καπετάνος και Μάξιμος Χαρακόπουλος, οι Βουλευτές Μαγνησίας Χρήστος Τριαντόπουλος και Ζέττα Μακρή, η Βουλευτής Καρδίτσας Ασημίνα Σκόνδρα, η Γενική Γραμματέας Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΠΔΕ & ΕΠΑ) Αικατερίνη Οικονόμου, η Γενική Γραμματέας Μεταφορών Δέσποινα Παληαρούτα και ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Δημήτρης Αναγνώπουλος.
Δηλώσεις
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας δήλωσε: «Σήμερα υπογράφουμε τις συμβάσεις που αφορούν στα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό δίκτυο των Περιφερειών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, από τις εκτεταμένες ζημιές που προκλήθηκαν από τις θεομηνίες «Daniel» και «Elias» τον Σεπτέμβριο του 2023. Πρόκειται για έργα ιδιαίτερης σημασίας καθώς, με την ολοκλήρωσή τους, θα εξομαλυνθεί η σιδηροδρομική κυκλοφορία σε όλα τα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου που σήμερα είναι κατεστραμμένα, κάνοντας ένα σημαντικό βήμα για τη μετακίνηση των πολιτών με όρους αυξημένης ασφάλειας, αλλά και την απρόσκοπτη μεταφορά αγαθών».
Σύμφωνα με τον κ. Δήμα, σήμερα, στη Λάρισα, θα υπογραφούν οι συμβάσεις που αφορούν στα έργα αποκατάστασης του οδικού δικτύου. Το σύνολο των παρεμβάσεων, τόσο στο σιδηροδρομικό όσο και στο οδικό δίκτυο θα ανέλθει σε 1,35 δισ. ευρώ. Για να καταστεί δυνατή η υλοποίηση αυτών των έργων, εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση ύψους 600 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ τα υπόλοιπα 735 εκατ. ευρώ θα αντληθούν από εθνικούς πόρους.
Από την μεριά του, ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης τόνισε: «Η Κυβέρνηση αυτή αύξησε το ετήσιο διαθέσιμο για φυσικές καταστροφές από 300 εκατ. ευρώ σε 600 εκατ. ευρώ. Το 2024 εξαντλήσαμε το ποσό αυτό και μάλιστα το υπερβήκαμε κατά 90 εκατ. ευρώ. Βεβαίως, έχει μεγάλη αξία η δημοσιονομική πορεία του Κράτους, ώστε να είναι έτοιμο να καλύψει τέτοιου είδους φυσικές καταστροφές. Το λέω αυτό, διότι ενώ η κάλυψη από την Ευρώπη μπορεί να είναι μικρή, αλλά μας έδωσε το δικαίωμα – με τη διαπραγμάτευση του Πρωθυπουργού – να ανακατευθύνουμε πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης, ύψους 600 εκατ. ευρώ. Ποσό που βλέπετε τώρα να συμμετέχει στο 1,3 δισ. ευρώ των συμβάσεων που υπογράφονται (χθες και σήμερα), αλλά ταυτόχρονα έχουμε και μία συμπλήρωση από το εθνικό σκέλος κατά 700 εκατ. ευρώ. Μόλις πρόσφατα είχαμε και μία αύξηση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων. Το 2025 θα φτάσει το ρεκόρ των 14,6 δισ. ευρώ, για να ανέλθει το 2026 σε 16,9 δισ. ευρώ».
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης υπογράμμισε: «Όπως είχαμε δεσμευτεί, εντός Απριλίου υπογράφονται οι συμβάσεις για την αποκατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής στη Θεσσαλία. Τον Σεπτέμβριο του 2023, είχαν παραδοθεί τα έργα των συμβάσεων για την τηλεδιοίκηση και το ETCS, τα οποία μετά την άνευ προηγουμένου σφοδρότητα της κακοκαιρίας, καταστράφηκαν μαζί με το σύνολο της γραμμής. Ακολούθησε προσωρινή αποκατάσταση της γραμμής, η οποία λειτουργεί ως και σήμερα, ώστε να μην διακοπούν τα δρομολόγια στον βασικό άξονα. Τα έργα προσωρινής αποκατάστασης είχαν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2023».
Τέλος ο κ. Κυρανάκης σημείωσε οτι οι ανάδοχοι «ξεκινούν αμέσως τα έργα αποκατάστασης υποδομής και επιδομής στο τμήμα Δομοκού – Κραννώνα, η εγκατάσταση νέων συστημάτων σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, ETCS και ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της γραμμής από Παλαιοφάρσαλο έως Κραννώνα, καθώς και τα έργα για την αποκατάσταση υποδομής και επιδομής στους άξονες Λάρισα – Βόλος και Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα. Η υλοποίηση τους ξεκινά χωρίς καμία καθυστέρηση, με σφιχτό χρονοδιάγραμμα, για τα δεδομένα των έργων δημοσίου, με ορίζοντα υλοποίησης 15 μηνών».