NEWSLETTER
Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε κάθε πρωί τα νέα από το emediaPRESS.gr
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ : Ελλάδα
Τετάρτη 30/4/2025
Τον νέο ΟΣΕ που θα λειτουργεί στα πρότυπα της ΔΕΗ δρομολογεί η κυβέρνηση. Το σχετικό νομοσχέδιο για την ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
Συστήματα ακριβούς γεωεντοπισμού και αυτόματης πέδησης, κάμερες, εκπαίδευση και αξιολόγηση προσωπικού καθώς και πιο αποτελεσματική διοίκηση με μάνατζερ από τη διεθνή αγορά είναι μερικά από τα βασικά σημεία του σχεδίου για την αναβάθμιση του σιδηρόδρομου.
Γυρίζουμε σελίδα
«Ως πολιτεία, οφείλουμε να δώσουμε απάντηση στο συλλογικό πένθος των Τεμπών, καταπολεμώντας ουσιαστικά τα αίτια που προκάλεσαν αυτή την τραγωδία. Όχι με εύκολα λόγια και θολά σενάρια, αλλά με ένα δύσκολο έργο το οποίο θα φέρει σύντομα ορατό αποτέλεσμα. Αντιμετωπίζοντας τον σιδηρόδρομο της χώρας ως ένα ακόμα πεδίο αναμέτρησης με ένα κακό παρελθόν, το οποίο θέλουμε να αφήσουμε οριστικά πίσω μας και αποδεικνύοντας στους πολίτες ότι έχουμε τη δύναμη να γυρίσουμε τη σελίδα από ένα χθες το οποίο πλήγωσε βαθιά την ελληνική κοινωνία» δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με αφορμή την παρουσίαση του νομοσχεδίου.
Τι αλλάζει
Πιο αναλυτικά, τα μέτρα άμεσης εφαρμογής που προβλέπονται στο νομοσχέδιο και αναβαθμίζουν το επίπεδο ασφάλειας του σιδηροδρόμου είναι τα εξής:
* Ιδρύεται Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας που θα έχει πρόσβαση σε όλα τα τοπικά κέντρα τηλεδιοικήσεων και το σύνολο των Σταθμαρχείων ώστε να εντοπίζει και να προλαβαίνει εγκαίρως δυνητικούς κινδύνους.
* Το σύστημα αυτόματης πέδησης ETCS, το οποίο φρενάρει ή και ακινητοποιεί τους συρμούς όταν παραβιάζονται οι κανόνες κίνησης, δοκιμάστηκε με επιτυχία και μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα έχει τοποθετηθεί σε κάθε αμαξοστοιχία η οποία θα ταξιδεύει στην κεντρική γραμμή της χώρας.
* Ένα νέο τεχνολογικό εργαλείο που θα έχει σε 3 μήνες από σήμερα στα χέρια του το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας είναι το σύστημα ακριβούς γεωεντοπισμού τρένων, το σύστημα HEPOS το οποίο μπαίνει υποχρεωτικά σε κάθε τρένο που κυκλοφορεί σε ολόκληρο τον Ελληνικό Σιδηρόδρομο και θα δείχνει με ακρίβεια λίγων εκατοστών που βρίσκονται τα τρένα, με πόση ταχύτητα κινούνται και αν παραβιάζεται ο κανονισμός κίνησης σε πραγματικό χρόνο. Το σύστημα θα είναι ανοιχτό και προσβάσιμο σε όλους τους πολίτες μέσω του railway.gov.gr Παράλληλα με τα συστήματα τηλεδιοίκησης και ETCS, το σύστημα γεωεντοπισμού θα λειτουργήσει ως μια επιπλέον δικλείδα ασφαλείας ώστε να μην ξανασυγκρουστούν ποτέ τρένα στον Ελληνικό σιδηρόδρομο.
* Βιντεοεπιτήρηση κρίσιμων σιδηροδρομικών δομών.
* Όλες οι ενδοεπικοινωνίες θα καταγράφονται σε ψηφιακή βάση δεδομένων και με αυτόν τον τρόπο, θα μπορεί να αξιολογείται και πιο εύκολα και η απόδοση των εργαζόμενων, ιδίως όσων είναι σε θέσεις ευθύνης και διαχειρίζονται ανθρώπινες ζωές.
* Αλλάζουν και αυστηροποιούνται τα μέτρα για το προσωπικό. Αξιολόγηση παντού, ψυχομετρικά τεστ σε συνεργασία με τις Ένοπλες Δυνάμεις, κέντρο εκπαίδευσης με σύγχρονους προσομοιωτές και ψηφιακή καταγραφή εντολών και παραβάσεων. Όσοι είναι αντικειμενικά σωστοί στη δουλειά τους δεν έχουν να ανησυχούν για τίποτα. Όσοι όμως είναι αποδεδειγμένα ακατάλληλοι δεν έχουν θέση στον νέο ΟΣΕ.
Τα έργα προχωρούν ταχύτερα, τα συστήματα ασφαλείας εγκαθίστανται και δοκιμάζονται προσφέροντας ταυτόχρονα και μεγαλύτερη διαφάνεια, οι συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΕΟΔΑΣΑΑΜ υιοθετούνται και εφαρμόζονται, το προσωπικό κρίσιμων καθηκόντων αξιολογείται και ο νέος ΟΣΕ στελεχώνεται σωστά.
* Για πιο αποτελεσματική διοίκηση θα δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησης στελεχών από τη διεθνή αγορά. Σύμφωνα με πληροφορίες, για τα ανώτατα και ανώτερα στελέχη της νέας εταιρίας (διευθύνων σύμβουλος, διευθυντής Εταιρικής Λειτουργίας, γενικός διευθυντής, διευθυντές και υποδιευθυντές) θα αναπροσαρμοστεί το σύστημα αμοιβών και θα εξαιρεθεί του πλαισίου του Ενιαίου Μισθολογίου, προκειμένου να μπορεί το Δημόσιο να προσελκύσει στελέχη ενδεχομένως και με εμπειρία εξωτερικού γι' αυτές τις υπεύθυνες θέσεις.
* Δημιουργείται μια Ειδική Μονάδα Επιθεωρητών Σιδηροδρόμου για την τήρηση του Γενικού Κανονισμού Κίνησης. Αυτή θα αποτελεί και το όργανο το οποίο θα εισηγείται τυχόν κυρώσεις σε περίπτωση που παραβιάζεται το πρωτόκολλο.
* Θα επανέλθει με νομοθετική πρόβλεψη η θέση του προϊσταμένου αμαξοστοιχίας που έχει καταργηθεί εδώ και χρόνια και συνιστά μια ακόμα δικλίδα ασφαλείας.
* Εκσυγχρονίζεται το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τον ΟΣΕ, ώστε να παρέχεται η μέγιστη δυνατή ευελιξία για την αποτελεσματική εκπλήρωση της αποστολής του, ακολουθώντας πρακτικές που έχουν λειτουργήσει με επιτυχία για τον μετασχηματισμό άλλων προβληματικών επιχειρήσεων.
* Τέλος, μαζί με τα έργα υποδομής και τις συνθήκες ασφαλείας απαιτούμε από την Hellenic Train και τον μέτοχό της να επενδύσει δικά της κεφάλαια και να φέρει νέα, σύγχρονα τρένα που θα αναβαθμίσουν και την ποιότητα της υπηρεσίας.