NEWSLETTER
Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε κάθε πρωί τα νέα από το emediaPRESS.gr
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ : Ελλάδα
Τρίτη 3/6/2025
Τον Προσωπικό Αριθμό τους, με τον οποίο θα πραγματοποιούν όλες τις συναλλαγές τους με το Δημόσιο, μπορούν να εκδίδουν από σήμερα, Τρίτη 03 Ιουλίου, όλοι οι πολίτες, καθώς τίθεται σε λειτουργία η εφαρμογή myinfo.gov.gr.
Πρόκειται για μια κομβική μεταρρύθμιση, η οποία στοχεύει στην αναβάθμιση της παροχής των δημόσιων υπηρεσιών, καθώς και στην αντιμετώπιση των χρόνιων κενών στη διασύνδεση κρατικών μητρώων, που είχαν ως συνέπεια την ταλαιπωρία των πολιτών και τον περιορισμό της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών.
Τη διαδικασία έκδοσης του Προσωπικού Αριθμού (ΠΑ)παρουσίασαν οι Υπουργοί Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου και Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και ο Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος σε συνέντευξη τύπου, που πραγματοποιήθηκε σήμερα, 2 Ιουνίου, στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με τη συμμετοχή του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή.
Τι είναι
Ο Π.Α. επιτελεί δύο βασικές λειτουργίες. Πρώτον, λειτουργεί ως ενιαίος αριθμός ταυτοποίησης για όλες τις συναλλαγές του πολίτη με το Δημόσιο, καταργώντας την ανάγκη ύπαρξης πολλαπλών αριθμών. Δεύτερον, συμβάλλει καθοριστικά στη διόρθωση σφαλμάτων και ασυνεπειών που προέρχονται από την πολυδιάσπαση και την έλλειψη διασύνδεσης μεταξύ των κρατικών μητρώων, με αποτέλεσμα τη βελτίωση της ποιότητας και της ταχύτητας παροχής δημοσίων υπηρεσιών.
Μέχρι σήμερα, οι πολίτες διέθεταν τέσσερις διαφορετικούς αριθμούς ταυτοποίησης. Πλέον, με τον Π.Α., διασφαλίζεται ότι στα βασικά μητρώα του κράτους τηρούνται τα ίδια, επιβεβαιωμένα και ορθά στοιχεία για κάθε πολίτη, με απόλυτο σεβασμό και προστασία των προσωπικών δεδομένων.
Ο Π.Α., ο οποίος θεσμοθετήθηκε με τον ν.4727/20, αποτελείται από 3 αλφαριθμητικά στοιχεία ως πρόθεμα και τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) του πολίτη. Επισημαίνεται ότι ο Π.Α. θα αναγράφεται στα Δελτία Ταυτότητας για τα οποία η αίτηση έκδοσης υποβάλλεται από σήμερα, ενώ θα ενσωματωθεί εντός του Ιουνίου και στην ψηφιακή ταυτότητα στο Gov.gr Wallet. Επιπλέον, οι πολίτες θα μπορούν να ανατρέξουν οποτεδήποτε στην εφαρμογή myinfo.gov.gr προκειμένου να δουν τον Π.Α. τους.
Διαδικασία
Ειδικότερα, οι πολίτες για την έκδοση του Π.Α. ακολουθούν τα εξής βήματα:
* Eισέρχονται στην εφαρμογή myinfo.gov.gr με χρήση των κωδικών TaxisNet και χρήση δεύτερου παράγοντα ταυτοποίησης (OTP), που λαμβάνουν στο κινητό που έχουν καταχωρίσει στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ – emep.gov.gr).
* Μέσα της εφαρμογής, αποκτούν μια ολοκληρωμένη εικόνα των στοιχείων τους με βάση το Μητρώο Πολιτών και επιβεβαιώνουν τους αναγνωριστικούς αριθμούς που συνδέονται με τα μητρώα: α) Μητρώο Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών, β) Φορολογικό Μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), γ) Ενιαίο Μητρώο Α.Μ.Κ.Α.-Ε.Μ.Α.Ε.Σ. της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης (Η.Δ.ΙΚ.Α.) Α.Ε., δ) Μητρώο Δελτίων Ταυτότητας Ελλήνων Πολιτών που τηρεί η Ελληνική Αστυνομία (ΕΛ.ΑΣ.), ε) ΕΜΕπ (emep.gov.gr) που τηρεί η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
* Στη συνέχεια, επιλέγουν «Επεξεργασία στοιχείων» και επιβεβαιώνουν, επιλέγοντας «σωστό» και «λάθος» για τα παρακάτω: Ονοματεπώνυμο και ημερομηνία γέννησης, όπως αντλούνται από Δημοτολόγιο, Δήμο στον οποίο είναι εγγεγραμμένος, ΑΜΚΑ, ΑΔΤ, ΑΦΜ, στοιχεία επικοινωνίας (αριθμό κινητού τηλεφώνου, email και διεύθυνση) που μπορούν να μεταβληθούν μόνο μέσω ΕΜΕπ.
* Σε περίπτωση που επιλέξουν «λάθος» για κάποιο στοιχείο, συμπληρώνουν το διορθωμένο στο αντίστοιχο πεδίο.
* Ο πολίτης επιβεβαιώνει τα ορθά ονοματεπωνυμικά στοιχεία του και ημερομηνία γέννησης, Δήμο, ΑΜΚΑ και ΑΔΤ και στην συνέχεια ενημερώνονται τα βασικά μητρώα της Δημόσιας Διοίκησης. Σε περίπτωση όμως που τα στοιχεία που υποδεικνύει δεν ταυτίζονται με αυτά στο Μητρώο Πολιτών και ο πολίτης θεωρεί ότι δεν έχουν καταγραφεί εκεί ορθά, θα πρέπει να απευθυνθεί στο Δημοτολόγιο του Δήμου που ανήκει για να τα διορθώσει.
* Ακολούθως, προκειμένου να εκδώσουν τον Π.Α. επιλέγουν «Έκδοση Π.Α.» και ύστερα διαλέγουν τα δύο πρώτα ψηφία σε αναδυόμενο πεδίο (drop down). Επιλέγουν μεταξύ 24 αλφαριθμητικών ψηφίων, 10 αριθμητικά (0-9) και 14 κεφαλαία γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου που έχουν ομόγραφα στο λατινικό αλφάβητο. Το τρίτο κατά σειρά ψηφίο είναι αλφαβητικό και παράγεται αυτόματα και χρησιμοποιείται για τον έλεγχο της εγκυρότητας του Προσωπικού Αριθμού (check digit).
* Η διαδικασία ολοκληρώνεται με τους πολίτες να επιλέγουν «Έκδοση Π.Α.».
Νέες ταυτότητες
Να σημειωθεί ότι ο πολίτης πρέπει να βγάλει Π.Α. και μετά νέα ταυτότητα. Για την έκδοση νέου τύπου ταυτότητας απαιτείται να έχει προηγηθεί η έκδοση Π.Α. ή να μην έχει ολοκληρωθεί η έκδοση του Π.Α. χωρίς όμως υπαιτιότητα του πολίτη.
Οσοι έχουν ήδη εκδώσει νέου τύπου ταυτότητα χωρίς την αναγραφή του Π.Α., δεν χρειάζεται να εκδώσουν νέα. Τα νέου τύπου δελτία ταυτότητας που διαθέτουν, ισχύουν κανονικά μέχρι την αντικατάστασή τους ή μέχρι την ημερομηνία λήξης τους.
Στην περίπτωση που ένας πολίτης , ενώ διαθέτει νέα ταυτότητα, επιθυμεί να την αλλάξει προκειμένου να αναγράφεται ο Π.Α., μπορεί να αιτηθεί την αντικατάσταση του εγγράφου του, ακολουθώντας την συνήθη διαδικασία και υποβάλλοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά.
Μία φορά
Σημειώνεται ότι ο Π.Α. χορηγείται μόνο μία φορά σε κάθε φυσικό πρόσωπο, είναι μοναδικός και δεν μεταβάλλεται. Από 5 Σεπτεμβρίου ο Π.Α. θα αποδοθεί αυτόματα σε όλους τους πολίτες που δεν έχουν μεριμνήσει για την έκδοσή του.
Επιπλέον, οι πολίτες επιβεβαιώνοντας τα στοιχεία τους στην εφαρμογή myinfo.gov.gr, έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες επιβεβαίωσης ή διόρθωσης στοιχείων και έκδοσης Π.Α. και για τα ανήλικα τέκνα τους, εφόσον αυτά διαθέτουν ΑΦΜ.
Οι κάτοικοι του εξωτερικού, που διαθέτουν κωδικούς TaxisNet, εκδίδουν κανονικά Π.Α. μέσω του myinfo.gov.gr. Όσοι δε διαθέτουν κωδικούς TaxisNet ή δεν έχουν ψηφιακές δεξιότητες, όπως για παράδειγμα πολίτες που ανήκουν σε μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες, θα μπορούν να εκδίδουν Π.Α. στα ΚΕΠ, καθώς και στις Προξενικές Αρχές από τις 23 Ιουνίου.
Δηλώσεις
Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου μίλησε για «μια τομή για τη Δημόσια Διοίκηση, αλλά και την ολοκλήρωση μιας μεταρρύθμισης με υψηλές απαιτήσεις». Όπως είπε, «ο Π.Α. είναι μια κομβική καινοτομία που έρχεται να βάλει τάξη στα δημόσια μητρώα, να διορθώσει τις ασυνέπειες και τις ανορθογραφίες στα στοιχεία των πολιτών σε αυτά και να τερματίσει την ταλαιπωρία κατά την αλληλεπίδρασή τους με τις δημόσιες υπηρεσίες. Πλέον όλοι αποκτούμε έναν ενιαίο αριθμό ταυτοποίησης αντί των τεσσάρων που είχαμε μέχρι σήμερα. Ο Π.Α. γίνεται ο μοναδικός αριθμός που θα χρειαζόμαστε για τις διάφορες συνδιαλλαγές μας με τη Δημόσια Διοίκηση. Επιπλέον το κράτος έχει για πρώτη φορά μια ενιαία εικόνα για τους πολίτες και ποιοτικότερα δεδομένα. Πρόκειται για ένα ισχυρό εφόδιο, το οποίο μας επιτρέπει να προσφέρουμε αποτελεσματικότερες ψηφιακές υπηρεσίες και μάλιστα εξατομικευμένες. Οι πολίτες αξίζουν μια Δημόσια Διοίκηση σύγχρονη, που αντιλαμβάνεται τις ανάγκες τους και ανταποκρίνεται σε αυτές. Αυτό κάνουμε. Βήμα-βήμα, αλλά σταθερά, χτίζουμε ένα πιο λειτουργικό, δίκαιο και φιλικό κράτος που εμπνέει εμπιστοσύνη στους πολίτες».
Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης δήλωσε: «Συμμετέχουμε ενεργά στη μετάβαση της Δημόσιας Διοίκησης στη νέα ψηφιακή εποχή σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες των πολιτών, ενσωματώνοντας διαρκώς νέες τεχνολογίες και βελτιώνοντας τις παρεχόμενες υπηρεσίες, χωρίς εκπτώσεις στην ασφάλεια, την ποιότητα ή την εγκυρότητα της διαδικασίας. Υλοποιούμε διαρκώς ενέργειες που βελτιώνουν την εξυπηρέτηση του πολίτη και τώρα για την ανάγκη ενσωμάτωσης του Προσωπικού Αριθμού στα Δελτία Ταυτότητας, οι Υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ είναι σε ετοιμότητα, ώστε να ανταποκριθούν όσο πιο αποτελεσματικά μπορούν στην αυξημένη ζήτηση. Ήδη, έχουμε, λάβει μια σειρά από βελτιωτικά μέτρα, όπως, μεταξύ άλλων, η ενίσχυση του προσωπικού, η επέκταση του ωραρίου και την Κυριακή, η λειτουργία 81 Υπηρεσιών σε ολόκληρη την Ελλάδα σε διπλή βάρδια σε σύνολο 371 Υπηρεσιών, η μείωση της διάρκειας των ραντεβού στο μικρότερο δυνατό χρόνο των 22 λεπτών και η μείωση του χρόνου αναμονής στην Αττική κατά 20-30 ημέρες και στη Θεσσαλονίκη κατά 10 με 15 ημέρες».
Από την μεριά του, ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης σχολίασε: «Με τη μεταρρύθμιση αυτή, κάθε πολίτης θα αλληλεπιδρά με το Δημόσιο με έναν μόνο αριθμό, γρήγορα, εύκολα, με ασφάλεια και χωρίς περιττές διατυπώσεις. Ψηφίζοντας τον σχετικό νόμο το 2020, καθιερώσαμε το απαραίτητο «νομοθετικό λογισμικό». Δεν αρκούσε, όμως, αυτό. Απαιτήθηκε να προχωρήσει η ψηφιοποίηση του κράτους, η διασύνδεση των μητρώων, η απλούστευση περιττών διαδικασιών. Όλα αυτά συντελούνται εδώ και περίπου έξι χρόνια, με πολλές μικρές και μεγάλες αλλαγές κάθε ημέρα».